Affärsmetod

Orexos affärsmodell är cirkulär och inkluderar hela värdekedjan, från innovationsfas till kommersialisering. Tvärfunktionella team samlar kompetenser som utvärderar nya utvecklingsprojekt som finansieras av intäkter från försäljning eller utlicensierng av produkter och utvecklingsprojekt.

Försäljning genereras framför allt från huvudläkemedlet Zubsolv® för behandling vid opioidberoende. Övriga intäkter kommer från utlicensiering av Zubsolv eller andra läkemedel som kommersialiserats av partners, såsom Abstral® för genombrottssmärta vid cancer och Edluar® för sömnlöshet. Intäkter från huvudläkemedlet har möjliggjort investeringar i forskning och utveckling samt i digitala program för mental hälsa. Investeringar i dessa tillgångar förväntas generera framtida intäkter från försäljning, inklusive engångs- och delmålsbetalningar och royalty.

  • Kommersialisering av läkemedel och digitala stödprogram i USA
  • Utlicensiering av produkter
  • Partnerskap inom utveckling
  • Varuförsörjning

Orexo utvecklar läkemedel som möter stora medicinska behov och som är baserade på avancerade formuleringsteknologier. Tvärfunktionella team samlar kompetenser inom FoU, Medical Affairs och affärsutveckling för att utvärdera potentialen i olika utvecklingsprojekt. Orexos långa erfarenhet av att utveckla läkemedel som nått godkännande på marknader över hela världen har medfört omfattande kunskap genom hela utvecklingskedjan. Centralt i utvecklingsprocessen är att bygga upp en stark patentportfölj som täcker både produktportföljen och utvecklingsprojekten.

  • Preklinisk och klinisk utveckling
  • Varuförsörjning
  • Regulatory Affairs
  • Immateriella rättigheter
  • Partnerskap

Närvaron på den amerikanska marknaden ger möjlighet att föra en kontinuerlig dialog med myndigheter, beslutsfattare, vårdsystem, försäkringsbolag och patientorganisationer. Förutom att driva på att beslut som gynnar tillgång till behandling ger dialogerna unika kunskaper som bland annat används vid utvärdering av nya utvecklingsprojekt. Säljkåren som täcker stora delar av landet träffar dagligen privatpraktiserande läkare, kliniker och sjukhus och är en viktig distributionskanal för att nå ut med behandlingar till dem som mest behöver dem.

  • Intressentdialog och påverkansarbete
  • Prissättning och subvention
  • Försäljning och marknadsföring
  • Fas IV studier, inkl. RWE studier