Under kvartalet visade Zubsolv återigen en stark utveckling genom att fortsätta leverera på den förbättrade prissubventionen för 2018. Zubsolvs framgång är den främsta drivkraften till att försäljningen ökade med 25 procent och att resultatet, EBITDA, uppgick till SEK 51 miljoner. I dessa mått mätt är kvartalet ett av de bästa i Orexos historia.

Med drygt 20 procents tillväxt i antal förskrivna tabletter jämfört med kv 2 2017 är det Zubsolvs försäljning som är den viktigaste drivkraften för Orexos lönsamhet otillväxt. Lönsamheten förbättrades också genom att vi nu börjar se de första effekterna av arbetet med att minska tillverkningskostnaden. Zubsolvs lansering i Europa, vilket triggade en delmålsbetalning på cirka SEK 31 miljoner, bidrog också positivt. Från ett bolagsperspektiv tycker jag det är lovande att vi är lönsamma även när vi exkluderar delmålsbetalningen från Zubsolv Europa och någon betydande royalty för Abstral® och Edluar®. Med fortsatt förväntade lägre tillverkningskostnader för andra halvåret och royalty för Abstral i Europa är vi på god väg att leverera ett rekordår för Orexo i termer av lönsamhet och tillväxt.

Vi intensifierar nu arbetet med att utveckla nya produkter och under kv 4 2018 kommer vi gå in i fas 1 med OX124 en akut överdosmedicinering med naloxon. Ambitionen är att utveckla en produkt med en unik profil som adresserar några av de brister vi idag ser hos den marknadsledande produkten i USA. Tidsperioden för utvecklingen styrs utifrån resultatet i fas 1 studierna. Jag är mycket stolt över att vi är redo att börja testa OX124 på människor ungefär ett år efter att projektet sattes igång inom vår utvecklingsavdelning. Vi vänder på varje sten för att ytterligare snabba på processen med att ta projekt från idé till fas 1 och OX124 är ett bevis på att organisationen har den kapaciteten.

Vi vänder på varje sten för att ytterligare snabba på processen med att ta projekt från idé till fas 1 och OX124 är ett bevis på att organisationen har den kapaciteten

Marknadsdynamiken under kvartalet påverkades av lanseringen av en ny depåformulering med buprenorfin och godkännandet av två generiska versioner av Suboxone Film i USA. Försäljningen på marknaden av den nya depåformuleringen har gått långsamt, vilket är i linje med våra förväntningar. Med det nuvarande regulatoriska landskapet och komplexiteten som är förknippad med att skriva ut en depåformulering, är det mest troligt att dess påverkan på Zubsolv blir begränsad. Med en eventuell lansering i närtid av generika på marknadsledaren Suboxone Film, kommer förutsättningarna påverkas. Samtidigt konkurrerar vi redan idag med flera generika, och även om det eventuellt kan leda till viss ytterligare prispress från Suboxone Film, kommer marknadsdynamiken mellan aktivt marknadsförda produkter att förändras, vilket kan innebära möjligheter för Orexo och Zubsolv i USA.

Jag är nöjd med den finansiella utvecklingen under kvartalet men samtidigt är jag besviken över att vi inte fått besked i patenttvisten mot Actavis gällande ett av tre patent som skyddar Zubsolv i USA till 2032. Det har nu gått längre än nio månader sedan utfrågningen i domstolen för överklagande och vi hade förväntat oss ett beslut nu. Vi är dock fortfarande optimistiska om att vi kommer få ett positivt besked inom kort, men någon mer specifik guidning kan vi inte ge.

Det andra kvartalet levererade en stark finansiell utveckling. Blickar jag fram mot kommande halvår känner jag mig trygg med att vi kommer fortsätta leverera en stark utveckling för 2018 vilket ytterligare stärker grunden för framtida tillväxt och gör det möjligt att fortsätta vår resa till att bli ett ledande bolag inom behandling av missbruk och beroende.

Uppsala, 11 juli, 2018

Nikolaj Sørensen

VD och koncernchef